Βουτιά στην ιστορία του Βυζαντίου

Ταξιδιωτικό στον Μυστρά

Ταξιδεύουμε στον περίφημο λόφο του Μυστρά για να αφουγκραστούμε λίγη από την ιστορία του Βυζαντίου και να πάρουμε την αίσθηση ενός τόπου που κλείνει μέσα του μια σχεδόν μεταφυσική γοητεία.

DBS_2521
Ο περίφημος λόφος του Μυστρά

Κείμενο: Δημήτρης Διατσίδης

Φωτογραφία: Βασίλης Κωστάκος, Studio B42

To Χ-ΑDV της Honda έστριβε στις ανοικτές στροφές πριν την Σπάρτη – από τον καινούργιο δρόμο – με το κοντέρ να γράφει μέχρι 190 χλμ/ώρα, χωρίς να έχει την παραμικρή ταλάντωση και χωρίς να αφήνει κανένα αίσθημα ανησυχίας στον οδηγό, ενώ λίγο πιο πίσω το T MAX 560 της Yamaha ακολούθησε μέχρι τα 182 χλμ/ώρα που είναι η τελική του, επίσης με απόλυτη σταθερότητα. Καθώς περάσαμε τη γέφυρα του Ευρώτα που σε βάζει στην ιστορική πόλη, ο χιονισμένος Ταΰγετος έκλεψε το βλέμμα μας και δεν άφησε περιθώριο για μοτοσυκλετιστικές συζητήσεις σε σχέση με τη σταθερότητα ή την προστασία από τον αέρα των δύο σούπερ-σκούτερ, που ήταν η επιλογή μας για το ταξιδιωτικό στον Μυστρά, που ήταν ο προορισμός μας.

DBS_2670
Το επιβλητικό άγαλμα του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου

Περάσαμε γρήγορα την πρωτεύουσα της Λακωνίας και μόλις βγήκαμε από την πόλη συναντήσαμε το επιβλητικό άγαλμα του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου για να αντικρίσουμε μπροστά μας τον απότομο λόφο με την έντονα κωνοειδή μορφή, τον Μυστρά που ακόμη και τώρα φαντάζει σαν ένα σπουδαίο φυσικό οχυρό. Αμέσως μπορείς να καταλάβεις γιατί διάλεξαν αυτό το σημείο για να κτιστεί το κάστρο.

Η ιστορία του αρχίζει από τα μέσα του 13ου αι., όταν συμπληρώθηκε η κατάκτηση της Πελοποννήσου από τους Φράγκους. Το κάστρο φτιάχτηκε το 1249 και δέκα χρόνια αργότερα πέρασε στα χέρια των Βυζαντινών για να χτιστεί εκεί ο Μυστράς, που ήταν η πρωτεύουσα του Δεσποτάτου. Ο τελευταίος Δεσπότης του Μυστρά ήταν ο Δημήτριος Παλαιολόγος από το 1449 έως το 1460, που τον παρέδωσε στους Οθωμανούς.

Σήμερα ο Μυστράς, κλείνει μέσα στα τείχη του, τέσσερις εγκαταλελειμμένους οικισμούς με σπουδαίες μεταβυζαντινές εκκλησίες, οικίες και παλάτια. Από το 1989 με απόφαση της Unesco, εγγράφεται ως πολιτιστικό αγαθό στον κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

DBS_2678
Σπουδαίες μεταβυζαντινές εκκλησίες μέσα στα τείχη


Ο κύριος χώρος έχει πρόσβαση από δύο εισόδους και μπορεί κανείς να περιδιαβεί στην Αγία Σοφία, το Παλάτι των Δεσποτών, τη Μονή της Παντάνασσας, τη Μητρόπολη, την Παναγία την Οδηγήτρια, αλλά και στα ερείπια από παλιά αρχοντικά. Η μονή της Παντάνασσας, είναι σήμερα η μοναδική εν λειτουργία μονή του Μυστρά. Ιδρυμένη το 1428 από τον Ιωάννη Φραγκόπουλο, γόνο γνωστής οικογενείας της Κωνσταντινούπολης, συγκεντρώνει όλη την ποικιλία της τέχνης των εκκλησιών του Μυστρά.

Μπορείς να περάσεις πολλές ώρες εκεί ανάμεσα στα χαλάσματα του οικισμού ή στα πιο καλά διατηρημένα μνημεία και να προσπαθήσεις να νιώσεις τη μαγεία του τόπου, τη δύναμη που έδινε στους άρχοντες και την προστασία που πρόσφερε σε όσους κατοικούσαν εκεί στην καστροπολιτεία. Καλλιτέχνες, λόγιοι και σοφοί της εποχής έζησαν τότε σε αυτούς τους χώρους και δεν είναι τυχαίο ότι και σήμερα αρκετοί καλλιτέχνες αναζητούν εκεί κάποια έμπνευση ή κάποιο διαλογισμό. Ο γνωστός ηθοποιός Ρέιφ Φάινς το έκανε για πολλές ώρες κάθε μέρα, για μια ολόκληρη εβδομάδα που έμεινε στον Μυστρά.

DBS_2696
Μπορείς να περάσεις πολλές ώρες εκεί ανάμεσα στα χαλάσματα του οικισμού…

Εμείς μετά από ένα ωραίο γεύμα στο Κτήμα Σκρέκα στα Πικουλιάνικα, γυρίσαμε στον Μυστρά και επιλέξαμε να μείνουμε στον Ξενώνα “Πύργος Μυστρά”, στο ίδιο κατάλυμα που έμεινε ο Φάινς και μάλιστα ο συνεργάτης μας Ηλίας Μακρίδης έμεινε στο δωμάτιο όπου έμενε ο ηθοποιός.

DBS_2629
Επιλέξαμε να μείνουμε στον Ξενώνα “Πύργος Μυστρά”

Το επιβλητικό αρχοντικό του 1850 που απετέλεσε το κέντρο της κοινωνίας του σύγχρονου Μυστρά, φιλοξένησε πολλές προσωπικότητες της νεώτερης ιστορίας της χώρας, όπως τον Ελευθέριο Βενιζέλο και τον αγιογράφο και λογοτέχνη Φώτη Κόντογλου. Το μυστικό του χώρου δεν είναι τόσο η προσεγμένη αισθητική των χώρων, όσο το μεράκι των τωρινών ιδιοκτητών του, Χάρη Χωμενίδη και Μαρίας Βενέτη που το μεταμόρφωσαν σε αριστοκρατικό ξενώνα και δίνουν μαζί με τους ανθρώπους που εργάζονται εκεί μια θαλπωρή φιλοξενίας, που δεν συναντάς εύκολα.

DBS_2482
Ο γνωστός ηθοποιός Ρέιφ Φάινς έμεινε σε αυτό το δωμάτιο

DBS_2654
Προσεγμένη αισθητική των χώρων στον πύργο Μυστρά

Μετά από υπέροχο ύπνο, το πρωινό της κυρίας Μαρίας ήταν εξόχως πλούσιο, μιας και χρειαζόμασταν δυνάμεις για την ημέρα που περιλάμβανε οδήγηση στην πίστα SRC Sparta Racing Circuit MOTUL, πριν την επιστροφή στην Αθήνα με τα δύο κορυφαία σκούτερ της αγοράς.

Η Ελλάδα προσφέρει πολλές ευκαιρίες για αποδράσεις, ο Μυστράς είναι ένας καταπληκτικός προορισμός και το Yamaha T MAX 560 και το Honda X-ADV είναι δύο οχήματα που μπορούν να σε μεταφέρουν με άνεση και καλή προστασία από αέρα και κρύο, ενώ συγχρόνως δίνουν και οδηγική απόλαυση στα κομμάτια με στροφές. Είναι και μια αφορμή για να ξανασκεφτείς το πόσο κοντά στην αίσθηση μοτοσυκλέτας έχουν φτάσει…

DBS_2613
Yamaha T MAX 560 και Honda X-ADV, τα οχήματα της απόδρασης

DBS_2639
Στην εσωτερική αυλή του Πύργου

Πύργος Μυστρά

Φροντίζοντας να διατηρήσουν και να αναδείξουν τη σαγηνευτική ομορφιά και τον καταπραϋντικό μαγνητισμό του, με απόλυτο σεβασμό στην φύση και την ιστορία του τόπου, ο Χάρης Χωμενίδης και η Μαρία Βενέτη στις αρχές του 2002 μαγεύονται από το πανέμορφο αρχοντικό. Το αποκτούν και αποφασίζουν να τον μεταμορφώσουν σε αριστοκρατικό ξενώνα.

Ο ξενώνας αποτελείται από δύο σουίτες, δύο δίκλινα και τρία τρίκλινα δωμάτια, όπου λέξεις όπως αρμονία, τέχνη, ποιότητα, ύφος, γαλήνη, ονειροπόληση, συμμετρία, απόλαυση και αρχοντιά βρίσκουν νόημα και υπόσταση.

Η ιστορία είναι παρούσα μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια του Πύργου. Ξεκινώντας από την παλιά πέτρα της δομής του, που ανέδειξαν με λεπτότητα επιδέξιοι εξειδικευμένοι τεχνίτες της περιοχής, την βυζαντινή αρχιτεκτονική, που διατηρήθηκε με ιερότητα, τις βυζαντινές κεραμοσκεπές, που αποκαταστάθηκαν με προσοχή, τα μωσαϊκά δάπεδα της αυλής ή τα χρωματιστά πατώματα, που παραπέμπουν σε αυτοκρατορικά δώματα και φτάνοντας έως τα πολύτιμα υφάσματα και τα χρώματα που επιλέχθηκαν για τον διάκοσμο του κάθε δωματίου, που ζωντανεύουν εικόνες και φόρμες από την φύση και την αρχιτεκτονική του τόπου.

DBS_2716
Ένα από τα δωμάτια

DBS_2497
Η ιστορία είναι παρούσα μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια του Πύργου

Η ευαίσθητη, υψηλής αισθητικής παλέτα του ζωγράφου και αρχιτέκτονα εσωτερικών χώρων Γιάννη Μπαβαρέζου φιλοτέχνησε τον εσωτερικό διάκοσμο. Ο ίδιος αποκαλύπτει ότι στόχος της έμπνευσής του ήταν: “να ζωντανέψω την παραδοσιακή φόρμα μέσα από σχήματα Μικρασιάτικα, αλλά και του Νεοκλασσικισμού και να τα προσαρμόσω στη σύγχρονη πραγματικότητα.”

DBS_2635
Κάθε χώρος έχει μια ξεχωριστή υφή

O “Πύργος του Μυστρά” βρίσκεται:
> 200 μετρά από την κεντρική πλατεία του χωριού
> 800 μέτρα από την πύλη της Καστροπολιτείας
> 5 χλμ. από την πόλη της Σπάρτης
> 45 χλμ. από το Γύθειο (επίνειο της Σπάρτης)
> 225 χλμ. από την Αθήνα

Μανουσάκη 3, Μυστράς, T.K. 231 00
Λακωνία Πελοπόννησος
Τηλ: 27310 20770, 27310 20870
Φαξ: 27310 20770
E-mail: info@pyrgosmystra.com

8650C3BD-AB0B-4ED6-97D3-CEDBD2F885CF
Η τραπεζαρία για το πρωινό

 

Yamaha T MAX 560

Το θρυλικό πια TMAX είναι το πιο επιτυχημένο μοντέλο στην Ευρώπη και παραμένει στην κορυφή εδώ και δύο δεκαετίες. Φέτος η Yamaha ανεβάζει τον κυβισμό στα 562 κ.εκ., την ιπποδύναμη στους 47 ίππους, ενώ ο κινητήρας είναι συμβατός με τα πρότυπα EU5. Επίσης η σχεδίαση είναι νέα, πιο δυναμική και επιθετική, με ενσωματωμένα μπροστινά φλας LED, με πίνακα οργάνων με οθόνη TFT, με σύστημα ελέγχου πρόσφυσης και διαφορετικές χαρτογραφήσεις, με ανάρτηση τύπου μοτοσυκλέτας και με ελαφρύ σκελετό αλουμινίου για ακαμψία και βελτιωμένη ισορροπία, το Τ ΜΑΧ 560 απέδειξε και στο ταξίδι μας ότι παραμένει ένα σούπερ-σκούτερ ορόσημο, που όλοι θα προσπαθούν να ξεπεράσουν.

0EA8C60B5B85
Το θρυλικό πια TMAX

DBS_2564
Yamaha T MAX 560 και Honda X-ADV

Honda X-ADV

Η Honda θέλει το X-ADV να είναι μια πρωτότυπη «γενετική διασταύρωση» που οδηγεί στη δημιουργία μίας νέας συναρπαστικής μοτοσυκλέτας η οποία συνδυάζει το SUV στυλ και τη γοητεία μιας off-road, με ανθεκτικό πλαίσιο, αναρτήσεις μεγάλων διαδρομών, ακτινικές δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων και ισχυρές επιδόσεις από ένα δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα με διπλό συμπλέκτη DCT (Dual Clutch Transmission). Ο Kenichi Misaki, Επικεφαλής Προγράμματος X-ADV, λέει χαρακτηριστικά: «Η φιλοσοφία εξέλιξης για την X-ADV ήταν απλή: ‘Go Have Fun!’ (Απόλαυσέ το!) και θέλαμε να δημιουργήσουμε μία μοτοσυκλέτα με βασικό συστατικό το πνεύμα της περιπέτειας. Επίσης θέλαμε η X-ADV να είναι ένα πραγματικά πρακτικό εργαλείο για την πόλη, εύχρηστη και άνετη. Και τα Σαββατοκύριακα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αποδράσεις από την καθημερινή ρουτίνα, με μοναδικό στυλ που απογειώνει τη διάθεση.» Με 745 κ.εκ. που αποδίδουν 54 ίππους, μας έδειξε στο ταξίδι μας ότι οι Ιάπωνες πέτυχαν απόλυτα το σκοπό τους.

H Honda προσφέρει μια διαφορετική προσέγγιση των σούπερ σκούτερ με το X-ADV

DBS_2699
Επιβλητική παρουσία το X-ADV

Δημήτρης Διατσίδης
Ο Δημήτρης Διατσίδης σπούδασε Αρχιτεκτονική στο ΑΠΘ και από το 1983 εργάζεται ως δημοσιογράφος σε περιοδικά και στην τηλεόραση. Παράλληλα ασχολήθηκε με τους Αγώνες Ταχύτητας Μοτοσυκλέτας, Καρτ και Αυτοκινήτου και από το 2004 έως και σήμερα παρουσιάζει το τηλεοπτικό πρόγραμμα του MotoGP στην Ελληνική τηλεόραση και παράλληλα οδηγεί σε όλες τις πίστες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Έχει εργαστεί στα περιοδικά, AUTO MOTO, 4τροχοί, 2τροχοί, Ταξιδεύοντας, Motosport, Playboy, MEN, Car & Driver και από το 2007 είναι εκδότης και διευθυντής του MOTOGP WORLD. Στην τηλεόραση ξεκίνησε από τον ΑΝΤ1 και την εκπομπή “Από τη θέση του Οδηγού” και συνεργάστηκε με την ΕΡΤ1, ΕΤ3, ΣΚΑΪ, COSMOTE TV.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Έφτασαν στην Ελλάδα τα συλλεκτικά νέα Abarth 595 Monster Energy Yamaha και 595 Scorpioneoro (+video)

Οι δύο νέες εντυπωσιακές ειδικές εκδόσεις της Abarth, 595 Scorpioneorο και 595 Monster Energy Yamaha, που παρουσιάστηκαν επίσημα την Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου, είναι διαθέσιμες...

Λευτέρης Αυγενάκης: «Πιστεύουμε στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, συγχαρητήρια στο 12ο PICK»

Στη διοργάνωση – θεσμό για τα καρτ, που φέτος στην Πάτρα είχε και φιλανθρωπικό χαρακτήρα, συμμετείχε ο Υφυπουργός Αθλητισμού Στο 12ο PICK (Patras International Circuit...

37ο Ράλλυ Φθιώτιδος: Νίκησαν οι Παπαδημητρίου-Πολυζώης

56ο Πρωτάθλημα Ράλλυ Χώματος Με τις καιρικές συνθήκες να παίζουν σημαντικό ρόλο στην έκβαση του αγώνα, οι Ιωάννης Παπαδημητρίου-Γεώργιος Πολυζώης Skoda Fabia R5, κέρδισαν και...

Kυριαρχία της Toyota στις «24 Ωρες του Λε Μαν»

Επεισοδιακός, ανατρεπτικός και με δραματικό φινάλε ήταν και ο εφετινός μαραθώνιος αγώνας «24 Ωρες του Λε Μαν», που μετατέθηκε λόγω κορονοϊού από τον Ιούνιο...

O Eβανς θριάμβευσε στο Ράλι Τουρκίας

Μεγάλες ανατροπές είχαμε στο Ράλι Τουρκίας, όπου το τελικό αποτέλεσμα καθορίστηκε σε σημαντικό βαθμό από την μεγάλη ειδική διαδρομή Cetibeli με μήκος 38 χιλιομέτρων,...