fbpx

METZELER SPORTEC™ M9 RR: στην πίστα Ascari

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αποστολή στην πίστα Ascari.

Απρόσμενα γρήγορος με κάθε καιρό!

Η Metzeler εκπλήσσει ακόμη και τον εαυτό της, κατασκευάζοντας ένα ελαστικό που πλησιάζει τα αγωνιστικά που κερδίζουν στο “Νησί” (Isle Of Man), δίνοντάς την ευκαιρία να οδηγήσουμε γρήγορα ακόμη και με χαμηλές θερμοκρασίες ή νερό στην άσφαλτο και συγχρόνως με το ίδιο να είμαστε ανταγωνιστικοί σε ένα Track Day!

_2MC0107
METZELER SPORTEC™ M9 RR

Κείμενο: Δημήτρης Διατσίδης

Φωτογραφία: Metzeler

Εξοπλισμός αναβάτη: κράνος Shoei X-Spirit III Bianca, φόρμα IXS, Μπότες SIDI

H Metzeler ως αποκλειστικός κατασκευαστής ελαστικών μοτοσυκλέτας, έχει αναπτύξει μια τεχνολογία με μεγάλη παράδοση και με τη συγχώνευσή της με την Pirelli έχει μια ακόμη πηγή δεδομένων και κατασκευαστικών μεθόδων που μπορούν να την ανεβάζουν στην κορυφή. Έτσι αποφάσισε να δώσει μια δύσκολη ημέρα στους λίγους δημοσιογράφους από όλον τον κόσμο, προσκαλώντας τους στην περίφημη πίστα Ascari στην Ronda της Ανδαλουσίας, όπου είχε ετοιμάσει δύο διαδρομές πίστας για στεγνό και βρεγμένο και μια διαδρομή στους δρόμους της περιοχής με διαφορετικής υφής άσφαλτο.

G82R0851
Στην Ronda της Ανδαλουσίας οι δρόμοι έχουν καλή άσφαλτο.

Αρχικά να πούμε ότι η παρουσίαση των νέων Supersport ελαστικών, των METZELER SPORTEC™ M9 RR έγινε κάτω από τέλειες συνθήκες, αφού η Ascari είναι η καλύτερη και πιο χλιδάτη πίστα δοκιμών της Ισπανίας και ίσως όλου του κόσμου, με φοβερές εγκαταστάσεις που θυμίζουν 5στερο ξενοδοχείο παρά πίστα! Ο πολυεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης πετώντας με το ελικόπτερό του πάνω από την περιοχή, διάλεξε το μέρος αυτό για να στεγάσει τα “παιχνίδια” του, που περιλαμβάνουν μονοθέσια Formula 1, μοτοσυκλέτες MotoGP και βέβαια εξωτικά αυτοκίνητα, όπως Pagani κ.λπ. 

Η πίστα αν χρησιμοποιηθεί ολόκληρη μπορεί να φτάσει τα 5.5χλμ., ενώ στην περίπτωσή μας η στεγνή διαδρομή είχε μήκος 4,118μ. και η βρεγμένη από ειδικά ποτιστικά συστήματα διαδρομή είχε μήκος 1,342μ. 

_2MC0094

 

C7573974-A588-460E-AE97-9C7F36EE9B47
Η πίστα αν χρησιμοποιηθεί ολόκληρη μπορεί να φτάσει τα 5.5χλμ.

Προηγήθηκε βέβαια η παρουσίαση των ελαστικών, αρχικά από τον Μάρτιν Σαουμλέφελ Διευθυντή της εταιρίας, ο οποίος ξεκίνησε λέγοντας ότι τα νέα Μ9RR είχαν ένα δύσκολο στόχο από την αρχή: Να ξεπεράσουν την εξαιρετική απόδοση των M7RR που κυριάρχησαν στην κατηγορία τα τελευταία 4 χρόνια. Πράγματι έχοντας οδηγήσει τα Μ7RR σε πίστα, σε στεγνό αλλά και σε πολλή βροχή και στο δρόμο, φορώντας τα και στην Honda CBR1000RR που είχαμε μέχρι πριν λίγο καιρό στο περιοδικό, γνωρίζαμε από πρώτο χέρι ότι πραγματικά οι τεχνικοί της Γερμανικής εταιρίας είχαν πολλή δουλειά να κάνουν. 

Ο Σαουμλέφελ εξήγησε ότι το 41% των αγοραστών radial ελαστικών έχουν Hypersport χρήση, το 36% Sport-Τouring, το 14% Trail-Road, το 7% Αγωνιστική χρήση και το 3% αναφέρεται στις Custom μοτοσυκλέτες. Από το συνολικό αυτό κοινό που χρησιμοποιούν radial ελαστικά το 67% οδηγεί τη μοτοσυκλέτα του σχεδόν κάθε ημέρα, το 15% μόνο τα Σαββατοκύριακα, το 9% 2-3 φορές το μήνα, το 6% λιγότερο συχνά και το 3% μόνο σε ειδικές περιπτώσεις. Ένα ακόμη στοιχείο είναι ότι το 40% αυτών των μοτοσυκλετιστών οδηγεί ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες και τη θερμοκρασία, το 37% δεν οδηγεί όταν βρέχει ή έχει πολύ υψηλή θερμοκρασία, το 18% έχει πρόβλημα μόνο με τη βροχή και το 5% θέλει ζέστη ανεξάρτητα από το αν βρέχει. 

Ένα ακόμη στοιχείο της έρευνας για το ποιες είναι οι παράμετροι που επηρεάζουν στην αγορά ενός radial ελαστικού, με 54% ο κύριος παράγοντας είναι η σταθερότητα στην απόδοση σε όλη τη διάρκεια ζωής του ελαστικού, με 51% στη 2η θέση έρχεται η ασφάλεια σε βρεγμένο και σε γλιστερούς δρόμους και με 47% η δυναμική απόδοση στο στεγνό. Η χιλιομετρική απόδοση είναι 4ος παράγοντας, αλλά με αρκετά μικρότερο ποσοστό σημαντικότητας για τον αγοραστή στο 32%. 

SPORTEC M9 RR & Speed Triple RS (2)
Τα νέα Μ9RR είχαν ένα δύσκολο στόχο από την αρχή: να ξεπεράσουν την εξαιρετική απόδοση των M7RR

Αυτά όλα τα δεδομένα και το ότι έπρεπε να ξεπεραστεί καθαρά η απόδοση του M7RR,  καθυστέρησαν για σχεδόν ένα χρόνο την παρουσίασή του “9”, όπως μας είπε ο Ματέτο Τορκιάνα, ο επικεφαλής της εξέλιξης που χρειάστηκε να δουλέψει 18 μήνες αφότου αποφασίστηκε ποια θα είναι χάραξη, πάνω στις επιλογές σκελετού και γόμας. 

Ξεκινάμε από τη γόμα, για την οποία επιλέχθηκε η τεχνολογία διπλής γόμας “two-compound” και η χρήση πυριτίου είναι πια καθολική και στο μπροστινό και στο πίσω λάστιχο. Η φουλ χρήση πυριτίου (Silica) έρχεται από την αγωνιστική τεχνολογία του βρεγμένου, με διαμόρφωση ώστε να αντέχει και στις υψηλές θερμοκρασίες, με φουλ πυρίτιο και στο κέντρο του ελαστικού, κάτι που απόφευγαν στο παρελθόν όλες οι εταιρίες.  

Οι δύο γόμες του πίσω ελαστικού ακολουθούν το σχήμα “Βάση και Καπέλο”, όπου η βάση της γόμας είναι η πιο σκληρή και το “καπέλο” μπαίνει στα πλάγια (σε ποσοστό 37.5% σε κάθε πλευρά) με πιο μαλακή γόμα. Η σκληρή από κάτω προσφέρει σταθερή απόδοση και ισορροπεί τη θερμότητα που αναπτύσσεται από την μαλακή γόμα που εξασφαλίζει το κράτημα. Στο κεντρικό πιο σκληρό κομμάτι του πέλματος η περιεκτικότητα σε πυρίτιο αυξήθηκε κατά 24% σε σχέση με το SPORTEC M7™ RR. 

Το μπροστινό χρησιμοποιεί τις ίδιες γόμες όπως το πίσω για πιο ομοιογενή συμπεριφορά. Εδώ τα πλαϊνά με την πιο μαλακή γόμα καλύπτουν το 33% της επιφάνειας σε κάθε πλευρά.   

Το πυρίτιο στη γόμα βοηθάει επίσης στο γρήγορο ζέσταμα, ακόμη και σε βρεγμένους ή κρύους δρόμους.  

Για να τα πετύχει αυτό η METZELER βασίστηκε στην εμπειρία από την τεχνολογία των υλικών που την ονομάζει “CCM” (Compound Continuous Mixing) και είναι μια αποκλειστική πατενταρισμένη διαδικασία μίξης της γόμας, ικανή να μεγιστοποιείσει την ομογένεια των υλικών. Οι ρητίνες που χρησιμοποιούνται μαζί με το πυρίτιο δίνουν την σταθερή συμπεριφορά σε ένα μεγάλο εύρος θερμοκρασιών, ακόμη στις πολύ υψηλές που φτάνει το λάστιχο σε καλοκαιριάτικα track day. 

Στο σχεδιασμό της χάραξης το Ελληνικό – π – το οποίο υιοθέτησε η Μetzeler εδώ και αρκετά χρόνια, διατηρείται με μικρές βελτιώσεις. To “π” αφήνει μια συγκεκριμένη δυνατότητα ποσοστού κίνησης της γόμας, το οποίο βοηθά στο γρήγορο ζέσταμα, ενώ επίσης μεγιστοποιεί την απαγωγή νερού στο βρεγμένο. 

_2MC0123
Στο σχεδιασμό της χάραξης το Ελληνικό “π” διατηρείται με μικρές βελτιώσεις.

Οι αυλακώσεις στο κέντρο προέρχονται από την τεχνολογία που αναπτύχθηκε για τους Αγώνες Road Races και από τις νίκες στο Isle of Man Tourist Trophy και το North West 200. Ο σχεδιασμός συνεισφέρει στην σταθερότητα στην ευθεία και συμμετέχει στο διώξιμο του νερού στο βρεγμένο. Η χάραξη αυτή σχεδιάστηκε για εξαιρετικό άδειασμα του νερού μέχρι τις 30 μοίρες κλίσης και μετά από αυτό το σημείο η σχέση κενού/γόμας πλησιάζει τα αγωνιστικά ελαστικά, ενώ η σλικ επιφάνεια στους ώμους του ελαστικού είναι μεγαλύτερη από ότι στο Μ7, ώστε να δίνει περισσότερη σιγουριά στη μέγιστη κλίση, όπου έτσι κι αλλιώς δεν θα φθάσει ποτέ κανείς στο βρεγμένο. 

Πράγματι σε δοκιμές της Metzeler σε διάφορες πίστες, το SPORTEC™ M9 RR πέτυχε σημαντικά βελτιωμένους χρόνους γύρου σε σχέση με το Μ7, κατά -3.4” στην Pergusa των 5χλμ και -2.5” στο Binetto των 2χλμ διαδρομής! Η μέγιστη κλίση στο στεγνό ανέβηκε από τις 48.4 στις 51 μοίρες. Αντίστοιχα στην μικρή πίστα του 1.1χλμ στο Wachau στο βρεγμένο ο χρόνος γύρου μειώθηκε κατά -1.8” και η μέγιστη κλίση ανέβηκε από τις 36 στις 38 μοίρες. 

Ο σκελετός επίσης είναι 6% σκληρότερος από το Μ7, χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερη πυκνότητα και χρησιμοποιεί περισσότερη ποσότητα γόμας. Δίνει και πάλι καλά χαρακτηριστικά απόσβεσης σε ανωμαλίες του δρόμου, ενώ συγχρόνως δίνει περισσότερη σταθερότητα και ακρίβεια στην οδήγηση.

Η εμπειρία λοιπόν που κερδίζεται μέσα από τους Αγώνες βοήθησε τους τεχνικούς στο να κατασκευαστεί ένα ελαστικό που έχει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης, δίνει καλά χαρακτηριστικά οδηγησιμότητας και είναι ασφαλές σε απρόσμενες καταστάσεις, σε βρεγμένη άσφαλτο ή άσφαλτο με διαφορετικά επίπεδα κρατήματος. 

_D3B6825
Είναι ένα ελαστικό που έχει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης

Η λέξη SPORTEC™ χαρακτηρίζει τα supersport ελαστικά δρόμου και το RR είναι το ακρωνύμιο για το “Road Racing”, θέλοντας να συνδέονται πάντα στο νου οι επιτυχίες της εταιρίας στο Tourist Trophy Isle Οf Man, 

Έτσι το νέο αυτό ελαστικό απευθύνεται σε κατόχους supersport και γυμνών (naked) μοτοσυκλετών που αγαπούν την σπορ οδήγηση και χρησιμοποιούν τη μοτοσυκλέτα τους καθημερινά και σε όλες τις συνθήκες, από τη ζούγκλα της πόλης στη γρήγορη οδήγηση, στις εκδρομές του Σαββατοκύριακου και ακόμη και τη χρήση σε πίστα. 

Και θέλει να τα καταφέρνει παντού και σε κάθε περίπτωση καλά, εξ’ ου και το σλόγκαν  “SPORTEC™ M9 RR: RIDE THE UNEXPECTED”, που σημαίνει ότι με τα Μ9 θα οδηγείς καλά και σε απρόσμενες συνθήκες.

Όλα αυτά είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε οδηγώντας μέσα στην πίστα στο στεγνό για 5 20λεπτα, με Triumph Speed Triple, Aprilia Tuono Factory (2 φορές), Kawasaki Z1000 και BMW S1000RR, στο βρεγμένο με Yamaha R1 και στους δρόμους της περιοχής με Honda CBR1000RR, KTM Super Duke 1290GT και BMW XR1000. 

Με KTM Super Duke 1290GT στους δρόμους της περιοχής

Στο στεγνό στην πίστα το ζέσταμα του ελαστικού είναι φοβερό, με 12 βαθμούς θερμοκρασία ασφάλτου το πρωί μετά τον 1ο γύρο στην μήκους 4.1χλμ στεγνή διαδρομή της πίστας, “ξύναμε” γόνατα στην άσφαλτο. Με την αίσθηση σιγουριάς που μας έδωσε, αρχίσαμε να πιέζουμε σε οριακές κλίσεις, να φρενάρουμε δυνατά μέχρι μέσα στη στροφή, να επιταχύνουμε στις εξόδους, σχεδόν σαν να οδηγούσαμε κάποια αγωνιστικά λάστιχα με γόμες, όπως τα Racetec της ίδιας εταιρίας. Υπάρχει διαφορά, αλλά είναι πολύ μικρή και μόνο σε ένα σημείο της πίστας με κάποια μικρή ανωμαλία η μικροκίνηση της γόμας του μπροστινού μας έδωσε μια μικρή ασάφεια. Από την άλλη η όχι απόλυτη σκληρότητα του σκελετού βοήθησε στο να μην χρειάζεται πάρα πολύ δύναμη στην εισόδους των στροφών και μαζί να οδηγήσουμε με άνεση που δεν μας κούρασε στα πέντε 20λεπτα της πίστας. Μάλιστα η αίσθηση στο άνοιγμα του γκαζιού ήταν τόσο καλή που τα ηλεκτρονικά δεν χρειάστηκε να επέμβουν σε καμία από τις 4 διαφορετικές μοτοσυκλέτες που χρησιμοποιήσαμε στο στεγνό. 

metzeler m9rr
Στην πίστα στο στεγνό με Triumph Speed Triple, Aprilia Tuono Factory, Kawasaki Z1000 και BMW S1000RR

Στη μήκους 1.3χλμ βρεγμένη διαδρομή χρειάστηκαν 3 γύροι με την Yamaha R1 για να νιώσουμε την ασφάλεια που χρειάζεται και να αρχίσουμε να πιέζουμε και σε πλάγιασμα αλλά και στα φρένα. Το ζέσταμα των ελαστικών ήταν ευκολότερο από ότι μπορεί να φανταστεί κανείς και η σιγουριά που μας έδινε – βλέποντας και το πόσο καλά έφευγε το νερό από τα αυλάκια του προπορευόμενου Salvo Pennisi δοκιμαστή της Metzeler – μας επέτρεψαν να κινηθούμε γρήγορα ακόμη και στα σημεία που η πίστα είχε πολύ νερό. 

_D3B7703
Με Yamaha R1 στο βρεγμένο

Αντίστοιχα στους δρόμους – που είχαν σχετικά καλή ποιότητα ασφάλτου – τα Μ9 ζεστάθηκαν γρήγορα και τα πλαγιάσματα ήταν φοβερά, αν σκεφτεί κανείς ότι βρισκόμασταν σε διαδρομή που δεν γνωρίζαμε. Δεν είναι λίγο να “τελειώνεις” και να μαυρίζει το πίσω ελαστικό σε όλο το πέλμα σε δημόσιο δρόμο και σχεδόν να “ξύνεις” πηγαίνοντας βόλτα. Στο δρόμο εκτιμήσαμε ακόμη περισσότερο τον όχι αγωνιστικό σκελετό, αφού η απορρόφηση των ανωμαλιών δίνει άνεση, ενώ τη στιγμή που έτσι κι αλλιώς δεν μπορείς να πλαγιάσεις όσο σε μια πίστα δεν σου λείπει η απόλυτη αίσθηση που δίνουν οι σκληροί αγωνιστικοί σκελετοί. 

Ένα ακόμη σημείο που μας άρεσε είναι το ότι στο αρκετό πλάγιασμα και ειδικά στο άνοιγμα του γκαζιού από τη μέση της στροφής και μετά, νιώθεις τη λειτουργία της διπλής γόμας στο μπροστινό, αφού τα μαλακά πλαϊνά τα αισθάνεσαι να γαντζώνουν την άσφαλτο και να σου προσφέρουν την πρόσφυση που χρειάζεται για να ανεβεί η οδηγική ευχαρίστηση. 

G82R0795
Στους δρόμους – που είχαν σχετικά καλή ποιότητα ασφάλτου – τα Μ9 ζεστάθηκαν γρήγορα

Τελικά τα Μ9 είναι βελτιωμένα σε όλους τους τομείς σε σχέση με τα πολυ καλά Μ7 και μάλιστα έχοντας και σημαντικά μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, κάτι που οφείλεται στις νέες γόμες και την τεχνολογία CCM που αναφέραμε παραπάνω. Επίσης σημαντικό είναι ότι μπορείς να μετακινείσαι με γρήγορους ρυθμούς στο δρόμο και να μπαίνεις σε μια πίστα, να πλαγιάζεις στο όριο και η φθορά τους να είναι πολύ μικρότερη από αυτή τον καθαρόαιμων αγωνιστικών ελαστικών. Τι άλλο να ζητήσει κανείς από τα ελαστικά του;

Η γκάμα

Μπροστινό
110/70 R 17 M/C 54H TL 
110/70 ZR 17 M/C 54W TL 
120/70 ZR 17 M/C (58W) TL 
Πίσω
140/70 R 17 M/C 66H TL 
150/60 R 17 M/C 66H TL 
150/60 ZR 17 M/C 66W TL 
160/60 ZR 17 M/C (69W) TL 
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL 
180/60 ZR 17 M/C (75W) TL 
190/50 ZR 17 M/C (73W) TL 
190/55 ZR 17 M/C (75W) TL 
200/55 ZR 17 M/C (78W) TL 
Δημήτρης Διατσίδης
Ο Δημήτρης Διατσίδης σπούδασε Αρχιτεκτονική στο ΑΠΘ και από το 1983 εργάζεται ως δημοσιογράφος σε περιοδικά και στην τηλεόραση. Παράλληλα ασχολήθηκε με τους Αγώνες Ταχύτητας Μοτοσυκλέτας, Καρτ και Αυτοκινήτου και από το 2004 έως και σήμερα παρουσιάζει το τηλεοπτικό πρόγραμμα του MotoGP στην Ελληνική τηλεόραση και παράλληλα οδηγεί σε όλες τις πίστες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Έχει εργαστεί στα περιοδικά, AUTO MOTO, 4τροχοί, 2τροχοί, Ταξιδεύοντας, Motosport, Playboy, MEN, Car & Driver και από το 2007 είναι εκδότης και διευθυντής του MOTOGP WORLD. Στην τηλεόραση ξεκίνησε από τον ΑΝΤ1 και την εκπομπή “Από τη θέση του Οδηγού” και συνεργάστηκε με την ΕΡΤ1, ΕΤ3, ΣΚΑΪ, COSMOTE TV.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Τα ηλεκτροκίνητα επαγγελματικά και τα τέλη κυκλοφορίας τους

Τα ηλεκτροκίνητα επαγγελματικά ελαφρά οχήματα μέχρι 3,5 τόνων ωφέλιμου φορτίου και τα τέλη κυκλοφορίας τους Το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο. με επιστολή του προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Περιβάλλοντος...

To πρωτάθλημα καρτ ΙΑΜΕ πατά πάλι γκάζι

Μετά από πολύμηνη καθυστέρηση λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών ελέω Covid-19, το IAME Series Greece ετοιμάζεται να πατήσει ξανά γκάζι, με τη διεξαγωγή του πρώτου...

O ευκολότερος τρόπος να αποκτήσεις ένα Ford

Με το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα FordΕύκολα, η Ford Motor Ελλάς σας δίνει τώρα τη δυνατότητα να αποκτήσετε το Ford που σας ταιριάζει με τους...

Φρεσκάρισμα με νέο «πρόσωπο» για το Opel Crossland

Ζωηρό και συμπαγές αποτύπωμα, ευρύχωρο και ευέλικτο εσωτερικό και cool εμφάνιση SUV. Αυτό είναι το νέο Opel Crossland, το πρώτο μοντέλο που υιοθετεί το...

«Ηλεκτρικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» το νέο Peugeot e-208

Το ολοκαίνουριο Peugeot e-208 Allure βραβεύτηκε ως το «Ηλεκτρικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» στη μικρομεσαία κατηγορία των βραβείων «What Car?» υπερισχύοντας πολλών αντιπάλων, μεταξύ των...