Δραματική πτώση κατέγραψε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το τρίμηνο Μαρτίου – Μαϊου λόγω της πανδημίας του Covid – 19.
H χρονιά είχε ξεκινήσει με συγκρατημένα χαμόγελα, καθώς τον Ιανουάριο καταγράφηκαν 6,2% περισσότερες ταξινομήσεις καινούριων επιβατηγών μοντέλων σε σχέση με τον πρώτο μήνα του 2019, ενώ τον Φεβρουάριο σημειώθηκε μία πιο συγκρατημένη άνοδος της τάξης του 4,0%.
Όλα αυτά ανατράπηκαν στην κυριολεξία με την έλευση και την εξάπλωση του κορονοϊού στη χώρα μας, οι οποίες αντιμετωπίστηκαν με αυστηρά υγειονομικά μέτρα προστασίας του πληθυσμού, όπως για παράδειγμα το lockdown της κυκλοφορίας στους δρόμους. Τα αποτελέσματα ήταν για την αγορά αυτοκινήτου δραματικά, αφού τον Μάρτιο είχαμε ελεύθερη πτώση των πωλήσεων Ι.Χ. καά 60,7%, τον Απρίλιο που βρισκόμασταν όλον τον μήνα σε lockdown κορυφώθηκε η κρίση με μείωση ταξινομήσεων 80,2% και τον Μάιο ολοκληρώθηκε το τρίμηνο της πανδημίας με 67,5% λιγότερες πωλήσεις.
Πτώση 46% το πρώτο πεντάμηνο
Συνολικά, το πρώτο πεντάμηνο της χρονιάς μειώθηκαν οι ταξινομήσεις καινούριων επιβατηγών μοντέλων κατά 46% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, αν και όπως είπαμε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο είχε κινηθεί η αγορά σε θετικό πρόσημο. Ετσι από τις αρχές του 2020 έως τα τέλη Μαϊου ταξινομήθηκαν στην πατρίδα μας 28.231 καινούρια Ι.Χ. έναντι 52.424 του ίδιου πενταμήνου του προηγούμενου έτους.
Οι εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων αντέδρασαν αρχικά μουδιασμένα μετά την κατάργηση του lockdown, όμως το τελευταίο διάστημα προσπαθούν να καλύψουν το χαμένο έδαφος με γενναίες προσφορές, συμφέρουσες χρηματοδοτήσεις και σημαντικές εκπτώσεις. Ωστόσο θεωρείται βέβαιο ότι το 2020 θα περάσει στην ιστορία ως μία από τις χειρότερες χρονιές ιστορικά για την Ελλάδα, όσον αφορά βεβαίως στις πωλήσεις αυτοκινήτων.
Ανοδος των υβριδικών και ηλεκτρικών μοντέλων
Ενδιαφέρον παρουσιάζει πάντως το γεγονός, ότι τα «πράσινα μοντέλα» όχι μόνον διασώθηκαν από αυτή την καταστροφική εξέλιξη, αλλά αύξησαν σημαντικά τα μερίδιά τους στην αγορά. Το πρώτο πεντάμηνο του 2020 κατείχαν οι πωλήσεις υβριδικών μοντέλων ένα μερίδιο 12,9%, όταν την αντίστοιχη περίοδο κυμαινόταν στο 4,5%, ενώ στα ηλεκτρικά και Plug-in φορτιζόμενα υβριδικά αυξήθηκε το περυσινό μερίδιο του 0,4% σε 1,0%. Διπλασιασμό μεριδίου είχαμε επίσης εφέτος στις ταξινομήσεις καινούριων μοντέλων φυσικού αερίου (από 0,9% σε 1,8%), ενώ εκτιμάται ότι θα δοθεί ώθηση στις πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων χάρη στα νέα κίνητρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση και το σχετικό νομοσχέδιο που αναμένεται να έρθει στα τέλη Ιουνίου με αρχές Ιουλίου προς ψήφιση στη Βουλή.