fbpx

Ποια φάρμακα επηρεάζουν περισσότερο την οδήγηση

Διεθνείς μελέτες έχουν αποδείξει ότι το 25% των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται στη χρήση φαρμάκων ή και στην κατανάλωση κάποιων κατηγοριών φαρμάκων.

Είναι εξάλλου δεδομένο, ότι ακόμη και όταν περάσει η πανδημία του κορονοϊού, θα αφήσει πίσω της έναν μεγάλο αριθμό συμπολιτών μας με ψυχολογικά τραύματα. Κάποιοι από αυτούς θα καταφύγουν σε ιατρικές συμβουλές και ίσως χρειαστούν ειδικά φάρμακα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους, αυξάνοντας τον ήδη υπαρκτό κίνδυνο κατά την οδήγηση. Το gazzetta μίλησε με τον φαρμακοποιό και συγγραφέα κ. Γιώργο Κιοσέ για το συγκεκριμένο πρόβλημα, ο οποίος ανέφερε τα εξής:

«Όλοι λίγο πολύ γνωρίζουμε ότι ορισμένα φάρμακα επηρεάζουν αρνητικά την ικανότητα να οδηγούμε σωστά Πολλοί όμως δεν γνωρίζουμε ότι η οδήγηση υπό την επήρεια κάποιων φαρμάκων για ορισμένες ασθένειες  ισοδυναμεί με οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Επίσης ίσως δεν γνωρίζετε, ότι κάθε στιγμή σε κάθε μεγάλη πόλη  το 10% αυτών που βρίσκονται πίσω από ένα τιμόνι έχουν κάνει χρήση φαρμάκων τα οποία επιδρούν στο νευρικό σύστημα.

kiosesgiorgos
O συγγραφέας και φαρμακοποιός κ. Γιώργος Κιοσές.

Μία ακόμη παράμετρος της επικινδυνότητας του διδύμου <<φάρμακα–οδήγηση>> πηγάζει από τον σκοπό για τον οποίο φτιάχτηκαν, δηλαδή για να αισθανόμαστε καλύτερα. Οπότε δεν συνειδητοποιούμε ότι ορισμένα φάρμακα σε κάποια άτομα ακόμα και πολλές ώρες μετά την λήψη τους αυξάνουν κατά 50% τις πιθανότητες να εμπλακούν και να γίνουν αίτιοι ενός ατυχήματος. Ειδικά όσοι λαμβάνουν φάρμακα για 2 ή και περισσότερες παθήσεις θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να συμβουλεύονται τους ειδικούς. Για παράδειγμα η ταυτόχρονη χρήση ενός αντιαλλεργικού με ένα  παυσίπονο μπορεί να μειώσει τα αντανακλαστικά μας και η ταυτόχρονη χορήγηση ενός ηρεμιστικού με ένα αντιυπερτασικό μπορεί να ελαττώσει την ικανότητα του ματιού να υπολογίζει τις αποστάσεις».

Ποιες είναι όμως οι κατηγορίες φαρμάκων  που μειώνουν την ικανότητα μας να καθίσουμε πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου ή μίας μοτοσικλέτας και τι μπορεί να μας προκαλέσουν; Ο κ. Κιοσές περιγράφει ως εξής τα πιθανά συμπτώματα από τη χρήση φαρμάκων κατά την οδήγηση ανάλογα με τις ασθένειες για τα οποία έχουν χορηγηθεί:

ΗΡΕΜΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΥΠΝΩΤΙΚΑ

Κίνδυνος υπνηλίας ακόμη και 12 ώρες μετά την λήψη τους

ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΟΦΘΑΛΜΟΛΟΓΙΚΑ ΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ

Μείωση της οπτικής οξύτητας των ματιών και αυξημένη ευαισθησία στο φως

kiosesendiamesa
Δεν επηρεάζουν εξίσου όλα τα φάρμακα την οδήγηση.

ΑΝΤΙΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΥΧΟΦΑΡΜΑΚΑ

Μειωμένη δυνατότητα αντίδρασης και διαταραχές στην αντίληψη.

ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΑΝΑΛΓΗΤΙΚΑ

Σύγχυση και μειωμένος χρόνος αντίδρασης.

ΑΝΤΙΡΕΥΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΦΛΕΓΜΟΝΩΔΗ

Οπτικοακουστικές διαταραχές

ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΑΝΤΙΔΙΑΒΗΤΙΚΑ

Διαταραχές στην όραση και κίνδυνος από ενδεχόμενη υπογλυκαιμία

ΜΥΟΧΑΛΑΡΩΤΙΚΑ

Θαμπάδα στα μάτια, κίνδυνος καταστολής

ΑΝΤΙΠΑΡΚΙΝΣΟΝΙΚΑ

Ευαισθησία στο  φως  από τους προβολείς των απέναντι αυτοκινήτων  και διαταραχές προσαρμογής

ΑΝΤΙΚΑΤΑΡΟΪΚΑ ΧΑΠΙΑ  

Υποτίμηση κινδύνου και αυξημένη τάση για ρίσκο.

Κλείνοντας αυτό το πολύ χρήσιμο ρεπορτάζ, προχωρεί ο κ. Κιοσές σε μία σημαντική επισήμανση:

«Η οδήγηση υπό την επήρεια φαρμάκων δεν είναι κάτι που απαγορεύεται ούτε και μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο, γιατί θα μοιάζει σαν να βρίσκονται πολλοί ασθενείς σε ατέλειωτη καραντίνα και να κοιτούν τη ζωή μέσα από μία κλειδαρότρυπα. Γι αυτό και είναι  ΧΡΗΣΙΜΗ ΚΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ η ενημέρωση για κάθε φάρμακο που λαμβάνουμε, ώστε να είναι η ζωή μας καλύτερη, αλλά και ασφαλέστερη».

 

Πέτρος Πιτσίνης
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Γερμανικής Σχολής Αθηνών, σπούδασε Μηχανολογία στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Ντάρμσταντ στη Γερμανία και είναι διαπιστευμένος μεταφραστής και ορκωτός διερμηνέας της γερμανικής γλώσσας. Εργάζεται ως δημοσιογράφος του Ειδικού Τύπου από το 1985 έως τα τέλη του 1992 στη Γερμανία και στη συνέχεια έως σήμερα στην Ελλάδα. Διετέλεσε μεταξύ άλλων επί 21 χρόνια Διευθυντής του ενθέτου Auto NEA της εφημερίδας τα ΝΕΑ και τώρα είναι Διευθυντής του τμήματος Αυτοκινήτου στον ψηφιακό όμιλο Liquid Media με τους ιστότοπους www.gazzetta.gr, www.insider.gr, www.reader.gr και το μηνιαίο ψηφιακό περιοδικό inMotion by gazzetta.gr. Υπήρξε παρουσιαστής και υπεύθυνος διάφορων τηλεοπτικών εκπομπών αυτοκινήτου, όπως της «Ζώνης Ασφαλείας» στην ΕΡΤ, ενώ είναι εκλέκτορας του ελληνικού θεσμού για «Το Αυτοκίνητο της Χρονιάς».

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Τα ηλεκτροκίνητα επαγγελματικά και τα τέλη κυκλοφορίας τους

Τα ηλεκτροκίνητα επαγγελματικά ελαφρά οχήματα μέχρι 3,5 τόνων ωφέλιμου φορτίου και τα τέλη κυκλοφορίας τους Το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο. με επιστολή του προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Περιβάλλοντος...

To πρωτάθλημα καρτ ΙΑΜΕ πατά πάλι γκάζι

Μετά από πολύμηνη καθυστέρηση λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών ελέω Covid-19, το IAME Series Greece ετοιμάζεται να πατήσει ξανά γκάζι, με τη διεξαγωγή του πρώτου...

O ευκολότερος τρόπος να αποκτήσεις ένα Ford

Με το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα FordΕύκολα, η Ford Motor Ελλάς σας δίνει τώρα τη δυνατότητα να αποκτήσετε το Ford που σας ταιριάζει με τους...

Φρεσκάρισμα με νέο «πρόσωπο» για το Opel Crossland

Ζωηρό και συμπαγές αποτύπωμα, ευρύχωρο και ευέλικτο εσωτερικό και cool εμφάνιση SUV. Αυτό είναι το νέο Opel Crossland, το πρώτο μοντέλο που υιοθετεί το...

«Ηλεκτρικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» το νέο Peugeot e-208

Το ολοκαίνουριο Peugeot e-208 Allure βραβεύτηκε ως το «Ηλεκτρικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» στη μικρομεσαία κατηγορία των βραβείων «What Car?» υπερισχύοντας πολλών αντιπάλων, μεταξύ των...