fbpx

Alfa Romeo Sprint Zagato: Πεντάμορφη και…τέρας

Η Sprint Zagato φτιάχτηκε για να δώσει νέα ζωή στην Alfa Romeo,που έπνεε κατά τη δεκαετία του 80 τα λοίσθια.

Αν και πανέμορφη όμως, η SZ πέρασε στην ιστορία με το παρατσκούκλι «Το Τέρας» εξαιτίας του δυναμικού χαρακτήρα της, των πληθωρικών προσόντων της στον δρόμο, αλλά και του πολωτικού σχεδιασμού της.

Είναι γνωστό, ότι μερικές φορές χρειάζονται αντισυμβατικές ιδέες για να έχεις επιτυχία. Αυτό ακριβώς θα πρέπει να σκέφτηκε το 1986 ο τότε πρόεδρος της Fiat, Βιτόριο Γκιντέλα, προκειμένου να δώσει το φιλί της ζωής στο νέο μέλος του ιταλικού ομίλου, δηλαδή την Alfa Romeo. Ετσι ξεκίνησε το project ES 30, δηλαδή «Experimental Sportscar 3.0 litre engine» με στόχο τη δημιουργία ενός αυθεντικού coupe με σπορ επιδόσεις και συγκλονιστικό σχεδιασμό.

zagato2
Το ιταλικό μοντέλο λανσαρίστηκε το 1989.

Για το design ένωσαν τις δυνάμεις τους τρεις ομάδες σχεδιαστών. Το τμήμα σχεδιασμού της Alfa Romeo υπό τη διεύθυνση του Βάλτερ ντε Σίλβα, το Fiat Centro Stile με υπεύθυνο τον Ρόμπερτ Όπρον, που ‘’ευθύνεται’’ μεταξύ άλλων για τις υπέροχες γραμμές της Citroen Maserati SM και το θρυλικό στούντιο σχεδιασμού Zagato. Η νέα ομάδα που προέκυψε έλαβε εντολή να εξελίξει ένα μοντέλο με όσο το δυνατόν χαμηλότερο βάρος και καλύτερη αεροδυναμική συμπεριλαμβανομένης και εκπληκτικής πρόσφυσης, που όφειλε να είναι επιπέδου αγωνιστικού αυτοκινήτου της Formula 1.

Το αποτέλεσμα ήταν πραγματικά πρωτοποριακό για την εποχή του, αφού το νέο μοντέλο ξεχώριζε σαν τη μύγα στο γάλα με τις δύο τριάδες στενών και τετραγωνισμένων προβολέων, το σφηνοειδές σχήμα του και τα ψηλά πλευρικά τοιχώματα του αμαξώματος. Ήταν ένα αυτοκίνητο με πολωτικό design, που είτε το λάτρευες είτε το απεχθανόσουν, ενώ ακριβώς λόγω του αντικρουόμενου χαρακτήρα του πήρε το παρατσούκλι ‘’Il Mostro’’, δηλαδή ‘’Το Τέρας’’. Ένα παρατσούκλι με θετική και όχι αρνητική έννοια πάντως, που αποτέλεσε εύσημο και όχι προσβολή για το συγκεκριμένο μοντέλο.

zagato3
To σφηνοειδές σχήμα προέκυψε μετά από εντατικές δοκιμές σε αεροδυναμική σήραγγα.

Το αμάξωμα της Alfa Romeo Sprint Zagato ήταν φτιαγμένο από τεχνητές ρητίνες και κάτω από αυτό βρισκόταν ένας ατσάλινος σκελετός, ενώ η οροφή είχε κατασκευαστεί από αλουμίνιο. Χάρη στη χρήση αυτών των υλικών περιορίστηκε τελικά το βάρος του αεροδυναμικού μοντέλου στα 1.256 κιλά, που κρίνονται λίγα για τα δεδομένα της εποχής και τις απαιτητικές προδιαγραφές του.

Για κινητήρα επέλεξαν οι τεχνικοί τον V6 βενζινοκινητήρα τριών λίτρων της Alfa Romeo 75 America. Μάλιστα αύξησαν την απόδοσή του στους 210 ίππους και τη μέγιστη ροπή στρέψης στα 245 Nm χάρη σε παρεμβάσεις στους στροφαλοφόρους άξονες και σε μία νέα χαρτογράφηση των ηλεκτρονικών συστημάτων του μοτέρ. Το παζλ συμπλήρωνε μία σπορ εξάτμιση με υπέροχο ήχο, που έφερνε το μήκους 4.10 μ. μοντέλο στο επίκεντρο της γενικής προσοχής απ΄ όπου περνούσε.

zagato4
To εσωτερικό συνδύαζε πολυτέλεια με έντονα σπορ στοιχεία.

Το σφηνοειδές σχήμα προέκυψε μετά από εξαντλητικές δοκιμές και βελτιώσεις στην αεροδυναμική σήραγγα και συνέβαλε καθοριστικά στις εκρηκτικές επιδόσεις του δυναμικού μοντέλου, με την επιτάχυνση 0 – 100 χλμ./ώρα να έρχεται σε 7.5΄΄ και την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 245 χλμ./ώρα. Το αμάξωμα χαμήλωσε πολύ για ιδανική πρόσφυση, με αποτέλεσμα να απέχει μόλις 6 εκατοστά από το έδαφος. Αυτό βεβαίως θα μπορούσε να προκαλεί συνεχώς προβλήματα στις καθημερινές μετακινήσεις, επειδή θα έβρισκε εύκολα σε κάθε σαμαράκι, λακουβίτσα και μπάλωμα του οδοστρώματος, οπότε εφοδιάστηκε η Alfa Romeo Sprint Zagato με ηλεκτρικό σύστημα ρύθμισης των αναρτήσεων, χάρη στο οποίο ανασηκωνόταν το αμάξωμα άλλα πέντε εκατοστά ψηλότερα.

Η ομάδα εξέλιξης περιόρισε τα κόστη σε λογικά πλαίσια μεταμοσχεύοντας στην Spint Zagato αρκετά μηχανικά μέρη από την Alfa 75. Σε αυτά περιλαμβανόταν το σασσί με το σαζμάν στον πίσω άξονα σε διάταξη Transaxle, το οποίο προσαρμόστηκε από το αγωνιστικό τμήμα της Alfa Romeo στην αυξημένη ισχύ του κινητήρα. Επίσης έγιναν πιο σπορ ρυθμίσεις στις αναρτήσεις και ο πίσω άξονας εφοδιάστηκε με μπλοκέ διαφορικό. Το τελευταίο φινίρισμα δόθηκε από τον οδηγό αγώνων Τζιόρτζιο Πιάντα, που έγινε αργότερα γνωστός ως διευθυντής της εργοστασιακής ομάδας της Alfa Romeo, όταν έσπερνε τον πανικό και κυριαρχούσε στο Γερμανικό Πρωτάθλημα Τουρισμού DTM.

zagato5
H Zagato Roadster.

Μετά από μόνον 19 μήνες εξέλιξης, η ΕS 30 ήταν έγκαιρα έτοιμη για να κάνει παγκόσμια πρεμιέρα το 1989 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης και να περάσει ακολούθως στην παραγωγή. Για όνομα επέλεξε η Alfa Romeo τον θρυλικό συνδυασμό των αρχικών γραμμάτων SZ των δύο λέξεων Sprint Zagato. Οι τιμές του αυτοκινήτου βρίσκονταν στα…ουράνια, καθώς ξεκινούσαν εκείνη την εποχή από περίπου 80.000 Μάρκα Γερμανίας, αν και μεταξύ 1989 και 1993 πουλήθηκαν 1.036 πανάκριβες Alfa Romeo SZ.

Το 1992 προστέθηκε στο ήδη υπάρχον Coupe το ανοιχτό RZ, δηλαδή το Roadster Zagato, όπου αντικαταστάθηκε η αλουμινένια οροφή από μία υφασμάτινη κουκούλα. Το Roadster κόστιζε περίπου 140.000 Μάρκα Γερμανίας και συνέχισε να διατίθεται από την ίδια τη Zagato μόνη της, όταν διέκοψε η Alfa Romeo την παραγωγή της SZ. Ετσι δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των ανοιχτών μοντέλων που παρήχθησαν, όμως έχουν πιστοποιηθεί 287 κομμάτια.

zagato6
H RZ κόστιζε στην εποχή της γύρω στις 140.000 Μάρκα Γερμανίας.

Ευνόητο είναι, ότι η πολύ περιορισμένη παραγωγή των δύο μοντέλων τα έχει κάνει δυσεύρετα στην αγορά των κλασικών αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα να έχουν ανέβει οι τιμές τους σε δυσθεώρητα επίπεδα. Όσα μάλιστα από αυτά βρίσκονται σε καλή κατάσταση, πωλούνται ακριβότερα από ό,τι καινούρια αν και είναι πλέον τουλάχιστον 27 ετών!

 

Πέτρος Πιτσίνης
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Γερμανικής Σχολής Αθηνών, σπούδασε Μηχανολογία στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Ντάρμσταντ στη Γερμανία και είναι διαπιστευμένος μεταφραστής και ορκωτός διερμηνέας της γερμανικής γλώσσας. Εργάζεται ως δημοσιογράφος του Ειδικού Τύπου από το 1985 έως τα τέλη του 1992 στη Γερμανία και στη συνέχεια έως σήμερα στην Ελλάδα. Διετέλεσε μεταξύ άλλων επί 21 χρόνια Διευθυντής του ενθέτου Auto NEA της εφημερίδας τα ΝΕΑ και τώρα είναι Διευθυντής του τμήματος Αυτοκινήτου στον ψηφιακό όμιλο Liquid Media με τους ιστότοπους www.gazzetta.gr, www.insider.gr, www.reader.gr και το μηνιαίο ψηφιακό περιοδικό inMotion by gazzetta.gr. Υπήρξε παρουσιαστής και υπεύθυνος διάφορων τηλεοπτικών εκπομπών αυτοκινήτου, όπως της «Ζώνης Ασφαλείας» στην ΕΡΤ, ενώ είναι εκλέκτορας του ελληνικού θεσμού για «Το Αυτοκίνητο της Χρονιάς».

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Τα ηλεκτροκίνητα επαγγελματικά και τα τέλη κυκλοφορίας τους

Τα ηλεκτροκίνητα επαγγελματικά ελαφρά οχήματα μέχρι 3,5 τόνων ωφέλιμου φορτίου και τα τέλη κυκλοφορίας τους Το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο. με επιστολή του προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Περιβάλλοντος...

To πρωτάθλημα καρτ ΙΑΜΕ πατά πάλι γκάζι

Μετά από πολύμηνη καθυστέρηση λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών ελέω Covid-19, το IAME Series Greece ετοιμάζεται να πατήσει ξανά γκάζι, με τη διεξαγωγή του πρώτου...

O ευκολότερος τρόπος να αποκτήσεις ένα Ford

Με το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα FordΕύκολα, η Ford Motor Ελλάς σας δίνει τώρα τη δυνατότητα να αποκτήσετε το Ford που σας ταιριάζει με τους...

Φρεσκάρισμα με νέο «πρόσωπο» για το Opel Crossland

Ζωηρό και συμπαγές αποτύπωμα, ευρύχωρο και ευέλικτο εσωτερικό και cool εμφάνιση SUV. Αυτό είναι το νέο Opel Crossland, το πρώτο μοντέλο που υιοθετεί το...

«Ηλεκτρικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» το νέο Peugeot e-208

Το ολοκαίνουριο Peugeot e-208 Allure βραβεύτηκε ως το «Ηλεκτρικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» στη μικρομεσαία κατηγορία των βραβείων «What Car?» υπερισχύοντας πολλών αντιπάλων, μεταξύ των...